Resedagbok
Island 7-13 maj 2008

Onsdag 7 maj

Anlände till ett dimmigt Island efter lika delar restid med X2000 respektive flyg. Vi hade bra resväder, det var lugnt och bitvis hade vi bra utsikt från flygplansfönstret. Bl.a. såg vi Färöarna från ovan. Hämtade hyrbilen, på flygplatsen i Keflavik och for till Reykjavik. Stor stad med många mot och rondeller så vi fick kryssa runt lite innan vi hittade dit vi tänkt. Hälsade på några vi kände sen tidigare och provianterade i en liten mataffär. På kvällen åkte vi till ett övernattningsställe nära Borgarnes vid foten av Hafnafjall. De hade urgod pizza...

Torsdag 8 maj

For från Borgarnes ganska tidigt på morgonen. Det duggregnade där och var ganska grått. Mycket vackra vyer ändå men det var ingenting emot den milsvida utsikt som mötte oss när vi kom  upp på Holtavörduheidi och såg ner mot havet och Hrútafjördur. Upp över bergsmassiven blev det dessutom strålande sol som värmde gott under fikapausen på en snötäckt plätt av fjället.

Det hästtäta området runt Saudarkrokur var en fröjd för ögat. Så mycket hästar, den ena vackrare än den andra. Kul att se hur olika flockar betedde sig och hur fina marker en del levde på. Hittade en mor och son utanför Hvammstangi som påminde om min egen Prinsessa. Efter besök på Hólar övernattade vi på den legendariska gården Flugumyri.

Fredag 9 maj

Lämnade Flugumyri och gav oss upp i bergspassagen över Öxnadalsheidi. Lite läskig väg då det stupade brant ner i en ravin på höger sida bilen och vädret bitvis var lite trist. Anlände till Akureyri där vi som planerat åt lunch och gick lite på sta´n. Isiga vindar och efter hand snöglopp så vi smet in på turistinformationen för att få en karta så vi hittade till Mývatn, Dettifoss mm. Men tji fick vi för det var snöoväder på väg och alla vägar var eller skulle komma att bli avstängda. Det var bara att söka övernattning i sta´n och avvakta bättre väder. Åkte och badade i en heitta potti med 42 grader varmt vatten samt simmade utomhus i snöglopp. Annorlunda... Sen åt vi en kanongod lax till middag på "vår" lunchrestaurant och kostade på oss en smarrig glassefterrätt. Sov gott i en mysig gillestuga på GulaVillan.

Lördag 10 maj

Vägen västerut var öppen igen så vi vände och for tillbaka över bergen som nu var snötäckta. Var uppe på en vulkan med utsikt över bl.a handelshögskolan Bifröst, det var häftigt... På bilden är jag på kanten av vulkanen.

For runt Hvalfjördur och genade på småvägar mot Thingvellir och vidare ner till Selfoss. Där var det proppfullt på varenda övernattningsställe så vi fick åka till grannbyn Hveragerdi och övernatta på hotellet Örk. De hade en fräsch pool och en heitta potti som vi givetvis använde.

Söndag 11 maj

Besökte våra vänner på Eldhestar där vi red på en tur. De skulle ut i 2 timmar så det kändes lagom långt. Jag fick en väldigt trevlig häst som hette Demba. Alla i gruppen lånade knallorange regnställ för det duggregnade när vi skulle få våra hästar. Sen hade vi tur med vädret så precis när vi var ute var det uppehåll. När vi kom tillbaka började det regna igen.

Efter ridturen for vi inåt landet och besökte bl.a. Gullfoss och geysrarna. Oerhört annorlunda och imponerande naturupplevelser. Strokkur som är den mindre av geysrarna var väldigt aktiv och sköt upp sin vattenstråle med korta mellanrum. storebror Geysir däremot var helt inaktiv och ville inte visa upp sig.

På eftermiddagen tog vi tog oss ner mot Reykjavik för att hitta lämplig övernattning. Av ren nyfikenhet gick vi till Perlan och for upp till cafeterian där för att beskåda utsikten. Magnifikt att se hela Reykjavik uppifrån. Åt en dyr men mycket god glass innan vi for och checkade in där vi skulle sova.

Måndag 12 maj

Måndag morgon och fint väder så vi började med en 3 timmars valsafari. Vi fick se 2 valar samt en flock delfiner. Efter lunch for vi till Vididalur där det var hästtävlingar, Reykjarviksmästerskapen med "bara" 600 deltagande ekipage. Tävlingen började onsdag eftermiddag och avslutades på måndagen (som var helg) med A-finaler. Vi missade tyvärr Jamila Berg men såg Eyvi Mandal Hreggvidson bli 4 i sin final. Ett besök runt stallområdet tog flera timmar, enormt stort med många fina hästar.

På kvällen åkte vi till Keflavik för övernattning eftersom flyget hem går tidigt på morgonen. Vi har haft en underbar vecka så det kändes lite trist att åka hem men vi får väl ladda för att kunna åka tillbaka vid ett senare tillfälle.Finns mycket kvar att se och göra...

Nu när den isländska valutan är till vår fördel så kändes det inte alls så dyrt att vara på Island. ungefär som hemma och vädret var helt OK.
Ta en tur du också!!
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.